Tuesday, August 11, 2009

ini tajuk

assalamuailaikum wbt.

"aku tak percaya cinta...."sekali keluar lagu si budak liyana ni masa nak tulis post ni.ooo...ini la lagu yang aku dengan adik2 aku selalu gelak.iye la siapa suruh jadi lagu tema untuk tv3 hari tu .memang selalu keluar tv dan lirik yang sama diulang2 beberapa kali..dan tiada rentak yang menarik..dan memang patut kena gelak..dan kebetulan kami peminat tv3..dan kami suka gelak2 dirumah..dan kami suka gelak lagu kamu..ok..mungkin ada sesiapa minat dia.maaf ye kamu.
ok..ini sedang serius..ini kawasan post yang serius.
tadi sedang melipat baju yang telah diangkat tengahari tadi. tetiba minda separuh sedar aku tetiba take over minda yang sedar.aku tak sedar eh kurang sedar yang aku telah melipat baju seperti ma. ala yang lipat seperti kemas dan nampak kolar baju masa susun baju dalam almari tu!kemas kan?
aku dulu selalu nak lain dari ma. kalau lipat baju nak juga buat stail lain.konon2 nampak lagi matang sebab tak ikut sangat stail mak.konon2 independent laa..huuu!lipat baju sengaja nak sembunyikan kolar baju.lipat sipi2..tapi macam nampak kemas bagi aku la.tapi ma selalu komen "apa budak ni lipat baju..kecik2..tak kemas"ok..lagi la aku suka sebab stail lain dari ma. aku pun menjawab"lawa la ni ma..macam ni la budak2 sekarang lipat baju"konon2 aku la budak alaf melenium @ milinium @ milenium.. (da confuse ejaan)..huu.macam bajet la independent.tapi sekali aku kagum dengan lipatan ma.memang kemas eh..emm.
sekarang aku tengah muhasabah diri.selalu je kita nak nampak lain dari orang.selalu je nak buat sesuatu yang konon2 akan mengagumkan orang lain.nampak macam hebat diluar.sanjungan dan pujian..tapi sebenarnya kita tak suka benda yang kita buat tu.buat semata2 untuk mengembirakan hati orang lain tapi sebenarnya hati kita rasa lain.rasa tertekan.rasa macam terpaksa. macam contoh:
"awe..ameklaa mek ni sebagai calon istri awe.budok ni baek we.."suara 1
"pok..sayo tok sey dio..sayo nok ngaji dulu pok"suara 2
"awe..tok molek bantoh kecek ore2 tuo" suara 1
suara 2 membangkang lagi..ada lagi 2,3 keping dialog.
"orait pok..sayo ikot kecek pok tuh"suara 2
"bagus2 anok kawe neh.dengar buoh ore tuo"suara 1
tapi hati suara 2 tak seceria.tapi dia nak membahagiakan orang tua nya. perlukah dia?
ok berbalik pada situasi aku tadi.lipat baju nak guna cara lain.sebab nak nampak lain dari ma.konon2 aku boleh cipta satu teknik lipat baju yang hebat..nampak hebat kan?kan?tapi sebenarnya hati aku tak suka.aku nak ikut cara ma.aku nak buat cara ma.aku kan anak ma.that is it..itu la point nya.
kadang2 kita terpaksa buat sesuatu yang nampak hebat.tapi sebenarnya kita dah ignore hati kita sendiri.kita tak suka tapi kenapa masih nak ikut..kita rasa terpaksa tapi terpaksa juga buat untuk memuaskan hati orang lain.mungkin cerita lipat kain aku nampak sipi je.tapi itu la titik permulaan pada setiap perkara yang kita buat.semua yang dilakukan ada agenda tersendiri.samada ia betul dari hati sendiri atau hanya...memang kita perlukan guideline dari orang yang lebih dulu makan lada.tapi hanya guideline..jangan terus ikut.kena ambil kira juga kata hati..sebab kalau hati rasa macam sedih kita seorang yang tanggung. orang lain hanya mampu tengok.dan masa ni rasa macam nak salahkan orang lain sebab kita dah buat cara mereka dan abaikan hati sendiri.sekurang2nya..kalau point dari hati dimasukkan sekali..kita akan tahu ia adalah keputusan sendiri dan tak dipengaruhi oleh cara orang lain.dan kita masih ada ALLAH untuk meminta petunjuk terus kedalam hati..biar DIA yang menunjukkan segalanya.andai hati rasa begitu sedih sebab keputusan dulu maka mintalah dengan DIA agar tenangkan hati supaya kita yakin setiap sesuatu yang terjadi semua dalah yang terbaik untuk kita.dan berhenti salahkan orang lain.tolong..!!
kekadang fikir terlalu lemah nak buat sesuatu..terasa malas.tapi itu la permulaan..
notakakiku:
1)tak sabar nak balik rumah walau diperintah suruh berkurung sepanjang cuti..ala..kata hati juga rasa nak balik..oleh itu jom balik!!!