Wednesday, October 21, 2009

sekian..

bismillah..

kadang2 apa yang berlaku dalam hidup kita buat kita rasa berat dan tak termampu nak ditanggung,sampaikan airmata ini mengalir dan juga kadang2 rasa Allah itu tak adil. iya saya pernah rasa begitu. saya juga rasa tak larat nak teruskan hidup.saya rasa tiada sesiapa lagi saya nak percaya.benar dugaan itu sungguh hebat sehingga kan saya rasa sungguh lemah.saya hanya mampu melihat sebab saya rasa tak kuat untuk menghadapinya.kadang2 dugaan itu umpama sebiji bom yang tiba2 meletup di saat kita rasa tiada sesiapa mampu mengambil kebahagiaan itu.sungguh ia sangat tiba2 terjadi..dan sungguh saya rasa tak kuat waktu itu dan saya cuma mampu menangis..

namun,seketika saya berfikir,ini adalah dugaan untuk saya.sungguh ia adalah sangat kadang2 berbanding dengan masa kebahagian saya.sungguh ia sangat sedikit berbanding dengan waktu yang pernah buat saya gembira. tetiba saya rasa Allah itu sangat adil.sungguh Dia mencipta duka untuk saya ketemukan apa yang lebih baik untuk saya dalam hidup ini. waktu saya tak kuat..bila saya dah tak percayakan sesiapa..sungguh Dia selalu ada untuk saya.hanya Dia yang maha mendengar segala rintihan hati dan kesedihan saya. sungguh Dia maha adil bila Dia ada saat saya memerlukan seseorang untuk saya mengadu. bila saya rasa sangat letih saya hanya perlu mengadu pada Dia agar berikan saya kekuatan,sungguh bila saya rasa sangat lemah saya hanya perlu memohon padaNya agar anugerahkan saya ketabahan untuk saya teruskan hidup.benar setiap sesuatu dugaan ada hikmahnya..samada saya nampak atau tidak, hikmah itu ada disitu.kalaupun saya sekarang tidak pernah mengalami dugaan itu mungkin saya tidak sekuat sekarang untuk terus dekat denganNya..,

dan sekarang.saya rasa lebih yakin untuk melngkah sebab saya tahu Dia sentiasa memerhatikah hamba2 Nya.sungguh saya tak takut kalau saya jatuh sebab saya tahu Dia akan berikan saya peluang untuk bangun lagi.sungguh pengalaman hidup dulu mengajar saya bahawa kepercayaan terhadap manusia sangat tak sama dengan kepercayaan terhadap Dia.sungguh saya akan terus letakkan kebergantungan saya terhadap Dia melebihi daripada kebergantungan saya terhadap hamba2 Nya.dan sekarang juga saya dah tak yakin untuk mengadu pada manusia kerana saya takut mereka membuka aib saya,saya takut mereka merendah2kan saya,saya takut mereka tak memahami saya dan kenapa saya harus bergantung pada mereka sedangkan saya sudah ada Dia?

subhanallahwalhamdulillahwalaailahaillallahwalallahhuakhbar..

*sungguh entry ini sangat serius sebab saya memang sedang serius.

No comments: